Webové stránky: Rangers do toho!

Webové stránky: Rangers do toho!

Za Rangers hraje Jaromír Jágr, a proto tenhle hokejový klub z New Yorku má v Čech spoustu fanoušků. Musím se přiznat, že jsem se k nim minulý týden přiřadil také. Přiznávám se bez mučení, že se tak stalo z úplně jiného důvodu. Rangers se totiž postavili vedení NHL a nechtějí se vzdát svých originálních webových stránek, svého vlastního merchandisingu a propagace svých vlastních marketingových aktivit. Bravo, Rangers!

Když jsem poprvé slyšel, že se vydá hokejová NHL po stopách baseballového experimentu mlb.com a bude řídit veškerý klubový merchandising a navíc unifikuje vzhled všech oficiálních webových prezentací klubů NHL, věřil jsem, že se jedná o hloupý žert.

Rozumím a ztotožňuji se s představou, že bohatší kluby musí být v nějaké formě solidární s těmi chudšími, protože každý hokejový zápas hrajou dva týmy a má-li být hokej zajímavý, musejí být oba týmy aspoň trochu vyrovnané.

Naplnění této představy vidím například v platových stropech, rovnoměrné distribuci peněz získaných prodejem televizních práv a proti srsti mi není ani speciální daň, kterou bohatší týmy, překračující určitý hraniční rozpočet, platí do společné kasy.

Ovšem unifikovat webové stránky klubu a sjednotit a kontrolovat shora merchandising klubů považuji za nešťastné rozhodnutí. V Americe nemají zkušenost s komunismem. Myšlenka to možná není špatná, leč v praxi se neosvědčila.

To, co posouvá věci dopředu, je soutěž. Zbyněk Černý přinesl do hokejové Sparty novou marketingovou koncepcí a brzy na to zareagoval i městský rival Slavia. Výsledkem je skvělé marketingové zápolení mezi oběma kluby, které pomáhá hokeji. Tyhle kluby spolu bojují o fanouška. Dovedete si představit, kdyby spolu na úrovni marketingu tyhle kluby spolupracovaly? Marketingový manažer Slavie Jan Kratochvíl by prohlásil: “Zkuste prodávat ve sparťanském fanshopu naše dresy a o zisk se pak podělíme.” Obchodní manažer Sparty Zbyněk Černý by pokýval hlavou: “Každému, kdo si koupí vstupenku na náš domácí zápas přidáme zdarma lístek do Sazka Areny.”

Ne, hokejové kluby nemohou být kamarády.

Kluby mají různá místní specifika – Detroit je hokejové město, Nashville hokej v krvi tolik nemá, kluby mají různý potenciál trhu. V každém případě je zřejmé, že když Rangers přijdou s novou marketingovou akcí, mají pramalý zájem na tom, aby z ní měli užitek Islanders. Chtějí jí nabídnout specifickou podporu na svých webových stránkách a nechtějí se s nikým dělit o zisk z této akce.

NHL se zjevně nechala inspirovat komisionářem MLB Budem Seligem, který s myšlenkou sjednocení oficiálních webů přišel jako první a po unifikaci nabídly oficiální weby MLB řadu nových služeb včetně zpoplatněných video a audiopřenosů.

Poplatky z video a audiopřenosů znamenaly údajně pro MLB výrazné zvýšení příjmů. Osobně se však domnívám, že to tak dramatické a zásadní nebude. Možnost sledování všech zápasů svého oblíbeného týmu za určitý poplatek je v Americe velmi rozšířená už více než patnáct let…

Možná si teď mnozí z vás položí otázku, proč proti unifikaci bojuji právě já. Jeden ze dvou majitelů firmy eSports.cz, která spravuje 27 oficálních hokejových webů v České republice.

Odpověď je jasná: Jedním z našich hlavních cílů je, aby se od sebe weby graficky co nejvíce lišily. Stejný mají jen redakční systém, ale vzhled webu odpovídá požadavkům daného klubu. My jsme servisní organizace, naším cílem není řídit klubový marketing. My plníme požadavky marketingových oddělení jednotlivých klubů, realizujeme jejich nápady. Občas samozřejmě přispějeme nějakou radou či nápadem, ale filosofie musí vycházet přímo z konkrétního klubu.

Slavia přišla s novým Fanshow, Sparta má webovou televizi RedsTV a kvalitní fanshop, Pardubice svojí bonusovou sekci pro uživatele, kteří jsou ochotni si za nadstandard připlatit, Plzeň má na svém webu domácí i venkovní verzi webových stránek, České Budějovice zase na webu připravily pro fanoušky velký počet soutěží.

Jinými slovy, kluby přicházejí stále s novými a novými nápady a těmito nápady obohacují svoje webové stránky a zvyšují povědomí o svém klubu, inspirují své konkurenty, ale také zvyšují své příjmy.

V podstatě jde o kapitalismus. Kluby spolu soutěží o pozornost a zájem diváků. V Americe se rozhodli vyzkoušet komunistický model. Centrální řízení a zisk se potom “spravedlivě” rozdělí.

Uvidíme…

Show 2 Comments

2 Comments

  1. formes

    S koncepci NHL webu nesouhlasim ze stejnych duvodu. Napr. na muj velice oblibeny web Canadiens jiz skoro nechodim – protoze se mi proste nelibi – pripada mi jako bych sel na web nenavideneho Toronta nebo Bostonu jen se VELICE MIRNE zmeni barvicky. Drivejsi web Canadiens mel svoji dusi a svuj jedinecny styl. Ted je to jen neco co maji vsichni… skoda. Drzim Rangers aspon v tomto palce at nepodlehnou vetsine

  2. HoH

    My většině nikdy nepodlehneme! Jinak Davide, dobrý článek! 😉

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *